Toscane ontdekken vanuit Viareggio

Toscane is nog steeds de meest populaire regio van Italië, maar tot voor mijn vakantie had ik eigenlijk alleen maar de hoofdstad Florence gezien. Tijd om daar verandering in te brengen! Mijn vriend en ik reisden 22 juni af naar Viareggio om samen meer van Toscane te ontdekken. Na een korte tussenstop bij mijn schoonouders – in de buurt van Varese – kwamen we maandag 24 juni aan in een heerlijk appartement dat we via Airbnb boekten. Wat we allemaal ontdekten, zagen, deden en proefden? Lees met me mee!

Pisa

Eén van de eerste uitstapjes die we maakten, was naar de stad Pisa. Deze stad ligt namelijk op slechts 20 kilometer vanaf Viareggio, dus we waren er zo. Wat meteen opviel was het drukke Italiaanse verkeer waar wij niet (meer) aan gewend waren. Er werd flink naar ons getoeterd terwijl we zoekend rondreden in de hoop een parkeerplek dicht bij het centrum te vinden. Omdat we ’s middags ook nog Lucca wilden bezoeken, was het bezoek aan Pisa maar van korte duur. Maar niet te kort om de beroemde toren van Pisa te aanschouwen!

toren pisa

Alle grote monumenten van de stad liggen eigenlijk bij elkaar op één plein. Wel zo makkelijk voor een snel bezoekje dus. Naast de toren van Pisa vind je hier ook de dom van Pisa, het baptisterium en het Camposanto. Die laatste wordt ook wel de mooiste begraafplaats van de wereld genoemd. Leuk om te zien op het plein is dat de meeste aandacht toch echt uitgaat naar de scheve toren. Iedereen wil toch echt die ene foto maken!

Pisa

Natuurlijk is er in Pisa meer te zien dan alleen dit plein, maar voor een kort bezoekje is het ideaal dat alles zo bij elkaar ligt.

Lucca

Lucca ligt op 20 kilometer van Pisa, waardoor veel mensen kiezen om deze twee relatief kleine steden te combineren tijdens een daguitstap. Dat deden wij dus ook! Lucca heeft een charmante binnenstad, die je betreedt door de oude stadspoorten.

poorten Lucca

Voor een niet al te grote stad (rond de 80.000 inwoners) heeft Lucca een indrukwekkend grote kathedraal. Dat is natuurlijk te verwachten in een Italiaanse stad, maar toch. Verder bezochten wij in Lucca het museum over de componist Puccini en at ik heerlijke ravioli gevuld met garnalen en pistachenoten op het Piazza Anfiteatro. Hier werden vroeger gevechten gehouden door de Romeinen, maar inmiddels is het een vredig plein met heerlijke terrasjes.

Lucca

Siena

Siena is qua aantal inwoners kleiner dan Pisa en Lucca (50.000), maar dat zou je niet zeggen als je door het centrum loopt! Wat ik het meest indrukwekkende aan de stad vond, was het Piazza del Campo. Dit is het beroemde plein waar elke zomer 2 keer de traditionele paardenrace palio wordt gehouden. Wij waren er een paar dagen voordat de eerste palio plaats zou vinden, dus het plein werd daar met man en macht voor klaargestoomd. Overal werden houten banken neergezet, en er werden hekken geplaatst langs de ring waar de paarden in moeten lopen. Die ring werd helemaal bedekt met aarde, zodat de paarden er goed op zouden kunnen galopperen.

Piazza del campo

Verder bezochten wij in Siena (natuurlijk) de gestreepte dom en de basilica San Domenico. In die laatste leerde ik over de geschiedenis van Santa Caterina van Siena! Een sterke vrouw die zich vanuit haar geloof inzette voor armen, gevangenen en zieken. Daarna bezochten we nog het Fortezza Medicea, gebouwd voor hertog Cosimo I de’ Medici van Florence in de 16e eeuw. Het fort moest ervoor zorgen dat de bevolking van Siena niet tegen hem in opstand kwam.

Siena

En niet te vergeten… we kochten panforte! Dit is echt een typische lekkernij uit Siena, waar een hele geschiedenis achter zit. Het zou ontstaan zijn in de 13e eeuw, toen er uit verre landen allerlei onbekende kruiden werden geïmporteerd. Een non besloot onder andere kaneel, kardemom, nootmuskaat, koriander en gember toe te voegen aan haar recept voor honingbrood. Zo werd dus de panforte geboren! Door alle kruiden en de gember heeft het een sterke smaak, vandaar ook de naam ‘sterk brood’.

Cinque Terre (Ligurië)

De 5 dorpjes die samen de beroemde Cinque Terre vormen, liggen in de regio Ligurië. Maar gezien we redelijk in het noorden van Toscane verbleven, was een bezoekje aan deze iconische dorpen goed te doen. We reden naar La Spezia en pakten daar de trein naar het eerste dorpje. Je mag de dorpjes namelijk niet in met de auto! Vanuit La Spezia duurt het gelukkig maar 5 minuten voor je bij het eerste dorpje bent: Riomaggiore.

cinque terre

Vanaf Riomaggiore loopt het beroemde pad Sentiero dell’Amore (liefdespad) richting het volgende dorpje, Manarola. Helaas was het pad afgesloten, vanwege het gevaar van vallende stenen. Dan maar met de trein naar het volgende dorpje. In Manarola at ik als lunch een spaghetti frutti di mare. Die was zo lekker dat ik er al aan was begonnen voordat ik een foto had gemaakt! Oeps…

spaghetti frutti di mare

Het derde dorpje, Corniglia, ligt als enige niet direct aan zee. Je moet dus een behoorlijk aantal trappen trotseren om het te bereiken. Maar dit is zeker de moeite waard, want het uitzicht vanuit Corniglia is adembenemend. Het is het kleinste dorpje, met minder dan 300 inwoners.

corniglia

Na Corniglia reisden we door naar Vernazza, waar we een duik in de zee namen! Het was een enorm hete dag en we hadden inmiddels het gevoel dat we aan het smelten waren.

cinque terre liguria

Het allerlaatste dorpje was Monterosso al Mare. Als je de trein uitkomt, zie je in eerste instantie eigenlijk alleen maar het strand vol toeristen. Monterosso al Mare is na Riomaggiore het grootste dorp, en je vindt er veel hotels. Maar loop je een eindje naar links, dan kom je in een prachtig historisch centrum, waar ik een pizza Napoli at (met ansjovis en olijven)!

Vinci

Hoewel ik meestal niet zo van de georganiseerde tours ben, besloten we toch een tour te boeken naar het dorpje Vinci met aansluitend een wijnproeverij. Zo konden we mee met de bus en hoefden we ons niet druk te maken over wie moest rijden. Dit bleek een goede keuze te zijn! Onderweg naar Vinci kregen we namelijk informatie over de omgeving, de Chianti-streek, de productie van olijf- en zonnebloemolie en over pijnboompitten. Eenmaal aangekomen in Vinci kregen we een korte rondleiding in het geboortedorp van Leonardo da Vinci, waarna we vrije tijd hadden om het Da Vinci museum en zijn geboortehuis te bezoeken.

Wijn proeven bij Sommavilla

Na het bezoek aan Vinci stapten we weer de bus in, richting agriturismo Sommavilla 5 kilometer verderop. Hier kregen we een rondleiding langs de enorme wijnvaten, met uitleg over het proces van wijn maken en over de Chianti wijn. Daarna konden we met de rest van de groep aanschuiven voor een wijnproeverij met een fantastisch uitzicht over de Chianti heuvels.

wijn proeven

Salute! Benieuwd naar typisch Toscaanse gerechten en zoetigheden? Neem contact met me op voor een workshop op maat!